Nu får alla i Norden älska vem de vill

Idag, år 2017, har Finland till slut kommit fram till att kön inte ska avgöra vem du bör vara tillsammans med eller inte. Ja, Finland har gjort det lagligt med samkönade äktenskap. Äntligen. Sverige gjorde samkönade ätenskap lagligt år 2009 och Finland är sist ut av alla länder i Norden att göra denna lagändring. 
 
Att alla människor inte känner sig bekväma i denna diskussion kan jag absolut förstå, men något jag verkligen inte kan förstå är hur en människa kan vara emot samkönade äktenskap. Jag som själv inte kan tänka mig att bli tillsammans med en kvinna behöver inte av den anledningen ha något emot det faktum att det finns andra kvinnor som vill det, eller män för den delen. Att neka någon kärlek för att denna person är född med ett visst kön är näst intill sinnessjukt måste jag få påstå. Tänk dig själv om du nekades gifta dig med din själsfrände för att folk ansåg att det var fel, med anledning att den person du älskar är en man samtidigt som du själv är en man. För några hundra år sedan tyckte man att det var fel att två människor med olika etniska bakgrunder eller hudfärger inte kunde gifta sig med varandra medans vi idag har insett hur galet det var att tänka så. Jag hoppas och tror att alla länder i världen tillslut kommer att vakna upp och inse att det är samma sak med samkönade äktenskap - du har rätt att älska vem du vill, och vilket kön du eller din partner är födda med borde inte ens komma på tal när du vill gifta dig.
 
Jag kan förstå varifrån vissa av motargumenten till samkönade äktenskap kommer ifrån, exempelvis från religiösa eller andra grunder där män och kvinnor biologiskt passar ihop medan två män inte är biologiskt gjorda för varandra. Men vem är du att dömma en annan människa för vem den älskar? Och på vilket sätt kommer ditt liv att rasera för att en kvinna gifter sig med en annan kvinna? Det kan jag tala om för dig som misstror, ditt liv kommer att snurra på precis som vanligt och den enda skillnaden med att tillåta någon att gifta sig, oavsett kön, är endast att det kommer finns två otroligt mycket lyckligare människor på denna jord.
 
Love has no gender.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 AngelicasVärld:

Ja visst är det UNDERBART - Mer kärlek behövs!

Svar: Helt klart! :)
Sanna

2 Johanna:

Fint, det var verkligen dags!✨🙌

Kommentera här: