Fredag

Efter att kvällspasset är slut på jobbet idag har jag 14 dagar på mig att bara ta det lugnt. Det är lättare sagt än gjort. Jag vet att jag kommer ha svårt att säga nej om jobbet hör av sig och behöver någon som hoppar in. Det kommer vara svårt för att jag är van att alltid ha något att göra, för att jag får dåligt samvete om jag tackar nej till jobb eller andra förfrågningar och för att jag inte har någon som helst aning om hur jag ska lyckas sysselsätta mig i 14 dagar när jag varken jobbar eller studerar för tillfället. Att vila är poängen med att vara sjukskriven som jag är, men att vila genom att ligga i sängen halva dagen fungerar inte heller, både på grund av att jag snabbt blir rastlös och även för att jag får dåligt samvete över att jag kastar bort en eventuellt produktiv dag genom att "ta det lugnt". Dessutom har jag otroligt svårt att varva ner även om jag inte gör något speciellt -  jag kan sitta i soffan och försöka koppla av men hjärnan jobbar fortfarande på högvarv och inte heller då kan jag vila på riktigt.
 
Efter en lugn morgon och förmiddag i sängen med katterna som låg ihoprullade till två små bollar tröttnade både jag och dem på att ligga stilla till slut. Katterna protesterade genom att dra i rullgardinen och ställa sig vid sängkanten och gnälla lite irriterat över att jag fortfarande låg kvar i sängen och inte underhöll dem. Efter att jag visat allt för lite intresse i att busa med katterna idag och istället satte mig i soffan protesterade de återigen genom att dra bort rosbladen på rosorna i vardagsrummet, samtidigt som de såg på mig med en blick som sa "jag vet att det jag gör är fel, men jag kunde inte bry mig mindre". 
 
Att försöka förbereda någon mat idag blir den största bedriften jag gör innan jag promenerar till jobbet om drygt en timma, och möjligtvis dra på en halvtaskig sminkning och sätta upp håret i en slarvig hästsvans. Disken ligger och stirrar på köksbänken efter att diskmaskinen gått sönder och jag har inga som heslt planer på att ta tag i den innan jobbet - kanske att jag har lite ork kvar sent ikväll när jag är hemma igen och gör det då. 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: