Fördelar och nackdelar med att följa sin dröm

Att byta stad och utbildning, att flytta eller att inte flytta... Jag vet inte om jag kommer in om jag söker till en ny utbilding, men om jag kommer in finns det tydligen mer att tänka på än vad jag gjort fram tills nu. Även om jag skriver listor med för-och nackdelar samt att nackdelarna är lite fler än fördelarna med att flytta härifrån, kanske det ändå inte handlar om antalet fördelar utan snarare om vilken fördel som väger tyngst.
 
Fördelar med att bo kvar:                             
- Jag har en superfin lägenhet som jag älskar.
- Jag bor centralt och kan gå till både jobb och högskola.
- Jag har bra jobb och jobbontakter här.
 
Fördelar med att flytta:
- Jag får gå min drömutbildning.
- Jag får uppleva en ny vacker stad.
- Jag får utvecklas som människa.
 
Nackdelar med att bo kvar:
- Utbildningen jag går på just nu är inte det jag innerst inne vill.
- Jag missar chansen att studera på min drömutbildning.
 
Nackdelar med att flytta:
- Jag förlorar en bra lägenhet och vet inte vilken lägenhet jag kommer hamna i om jag flyttar.
- Jag kanske inte få ha mina katter i den nya lägenheten.
- Det är dyrare med bostad där.
- Jag förlorar mina jobbkontakter här och vet inte vad för jobb jag kan få där, alltså vet jag inte hur ekonomiskt utmanande det kommer att bli.

Kommentera här: