Att känna sig älskad

En av de viktigaste, om inte den allra viktigaste, faktorerna för att må bra både fysiskt och psykiskt är kärlek - att känna sig älskad och att älska tillbaka.
 
Det har inte alltid varit lika lätt för mig som det är idag att säga att jag känner mig älskad. Inte för att jag hade hemska föräldrar eller inte hade några vänner, för jag hade inga hemska föräldrar och jag hade många och bra vänner, men jag kunde ändå inte säga att jag kände mig älskad på riktigt - så älskad att det kändes ända in i själen. Jag kunde heller aldrig se framför mig hur någon någonsin skulle kunna älska mig sådär innerligt som man hör talas om att folk kan göra och känna. I mitt mående fram tills för ca 1,5 år sedan fanns det ingen plats för kärlek, jag vägrade släppa in den, både för att jag inte tyckte att jag förtjänade den och även för att jag misstrodde den. 
 
"Man måste älska sig själv först innan man kan älska någon annan" - det citatet har nog de flesta hört. Herrejävlar vad svårt det skulle vara för mig att älska någon annan om detta var fallet, tänkte jag för knappt två år sedan då jag inte hade någon kärlek för mig själv över huvud taget. Jag tror att det är svårt att älska någon annan om man är uppfylld av hat mot sig själv, men jag tror inte att man måste älska sig själv först för att kunnan älska någon annan. Jag lärde mig att acceptera mig själv mer och mer desto mer kärlek jag upptäckte att en annan människa höll för mig. När någon annan älskade mig, vågade jag till slut släppa det förakt jag hade mot mig själv och min situation. 
 
Idag vet jag inte vad jag hade gjort utan min fina underbara sambo. Han är där när jag gråter över småsaker och när jag gråter för att det känns som min själ ska gå sönder. Han är där i alla de stunder jag är som lyckligast och han får mig att skratta varje dag. Han är den som konstant påminner mig om att jag är älskad. Han stödjer mig i allt. Han släpper allt han har om jag skulle be honom om det. Han är min själsfrände och utan honom vet jag inte var jag hade stått idag. Han får mig att vilje se framåt, han får mig att fortsätta kämpa när jag vill ge upp och han har samlat ihop alla de trasiga små delar jag hade i mig och tagit dem en och en och satt tillbaka dem på rätt plats igen. Jag är den lyckligaste lottade tjejen i världen som får vara älskad av någon som jag älskar så innerligt att jag inte ens kan förstå det själv.



 
 
 

Kommentera här: